NS (de herkansing)

Afgelopen maandag publiceerde ik mijn eerste ervaring (sinds jaren) met het openbaar vervoer. Ik reisde bij wijze van experiment (en aangemoedigd door een enthousiaste collega)met de trein van Bilthoven via Utrecht naar Amterdam Bijlmer ArenA. De reis verliep helaas niet geheel volgens plan, dus vandaag een tweede poging, dit keer ging ik een uur vroeger van start.De trein van 07:24 vertrok vandaag om 07:34 uit Bilthoven. Dat was jammer, want daardoor dreigde ik mijn aansluiting in Utrecht te missen. Gelukkig wasde trein vanuit Utrecht naar Amsterdam Bijlmer ArenA ook te laat zodat ik nog kon instappen. En met mij konden er nog een heleboel mensen instappen (een beetje te veel eigenlijk). Maandagschreef ik dat ik het raar vond dat er twee treinen vlak na elkaar naar Amsterdam Bijlmer ArenA vertrokken en dat er dan een half uur lang helemaal geen trein meer naarAmsterdam Bijlmer ArenA ging. Dat signaal heeft de NS onmiddelijk ter harte genomen. Het bleek niet mogelijk op korte termijn alle informatie borden aan te passen,maar als blijk van goede wil, bleef de trein van 07:47 een kwartier wachten, zodat echt iedereen mee kon (de conducteur vertelde dat we niet konden vertrekken wegens infra problemen,maar hij had waarschijnlijk mijn web-log niet gelezen). Het enige jammere was, dat de trein wat aan de korte kant was, zodat de wachtenden op de volgende stations er een beetjein geperst moesten worden. Dus mijn volgende verzoek aan de NS, maak de treinen wat langer. Heel wat langer graag.

NS Spoor Nee

Na een dag werken moest ik natuurlijk ook weer terug naar huis. De trein vanuit Amsterdam Bijlmer ArenA vertrok keurig op tijd. Maar, wachten zul je als je met de NS reist, dus stonden we net voor Utrecht CS een tijdje stil, zodat veel mensen (waaronder ikzelf) alsnog hun aansluiting misten. En ja, ‘s-avonds rijden er nog minder treinen dan overdag, dus moest ik weer een klein half uurtje wachten op Utrecht CS. Ruim voldoende tijd voor een New York Pizza dus. Als dit het resultaat is van de marktwerking: overvolle wagons waarin massa’s vlees zo goedkoop mogelijk van en naar hun werkplek getransporteerd worden,dan denk ik dat Wouter Bos die 4 miljard beter had kunnen gebruiken om de NS te nationaliseren, dan een door op macht beluste belgen om zeep geholpen bank te ‘redden’.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s